Ο ερχομός ενός νέου μωρού απειλεί να ταράξει την ισορροπία που υπάρχει στην οικογένεια που με κόπο αποκτήθηκε από τους γονείς μετά τον ερχομό του πρώτου παιδιού. Από τη μία πλευρά όλη η οικογένεια είναι πολύ χαρούμενη και περιμένει με ανυπομονησία τον ερχομό του νέου μέλους, από την άλλη όμως όλοι είναι γεμάτοι ερωτήματα και άγχος για το πώς πρέπει να το παρουσιάσουν στο πρώτο παιδί και ποια ακριβώς θα πρέπει να είναι η συμπεριφορά τους.

Έχοντας αυτά στο νου τους οι περισσότεροι γονείς μιλούν συνεχώς στο πρώτο παιδί τους για την άφιξη του νέου μωρού. Ωστόσο, όσο καλά και να είναι προετοιμασμένο το παιδί, ασφαλώς θα υπάρξει το συναίσθημα της ζήλιας όταν έρθει σε επαφή με το νέο μέλος της οικογένειας. Πρόκειται για κάτι απολύτως φυσιολογικό και αναμενόμενο αφού βλέπει τώρα να μοιράζεται ότι προηγουμένως ήταν μόνο δικό του. Γι’ αυτό λοιπόν οι γονείς είναι αυτοί που θα πρέπει να είναι προετοιμασμένοι κατάλληλα για να αντιμετωπίσουν καταστάσεις έντασης και ζήλιας. Για να το βοηθήσετε να προσαρμοστεί όσο πιο ανώδυνα γίνεται στη νέα κατάσταση:

  • Η προετοιμασία θα πρέπει να γίνει από νωρίς έτσι ώστε το παιδί να είναι σε θέση να καταλάβει κάποιες αλλαγές όσον αφορά τις αντοχές της μητέρας αλλά και την απουσία της από το σπίτι για κάποιο χρονικό διάστημα (ανάλογα βέβαια και με την ηλικία του παιδιού).

  • Προετοιμάστε το κάνοντας αναφορά σε άλλες οικογένειες με περισσότερα από ένα παιδάκια

  • Πείτε του ποιος θα μείνει μαζί του στο σπίτι όταν θα λείπετε στο μαιευτήριο. Εφόσον είναι εφικτό, είναι καλό το παιδί να μην αλλάξει περιβάλλον.

  • Αποχαιρετίστε το πριν φύγετε για το μαιευτήριο και εξηγήστε για πόσο χρόνο θα λείπετε. Το να φύγετε «κρυφά» για να μην υπάρξουν κλάματα και εντάσεις, το μόνο που θα επιτύχετε είναι να δημιουργήσετε ανασφάλειες το παιδί.

  • Έχετε τηλεφωνική επικοινωνία με το παιδί σας και καλέστε το να σας επισκεφτεί στο μαιευτήριο.

  • Όταν επιστρέψετε αφήστε το μωράκι για λίγο και ασχοληθείτε με το πρώτο σας παιδί, θα του έχετε λείψει πολύ.

  • Την ημέρα αυτή καλό θα είναι να έχετε και ένα δώρο το οποίο θα είναι από το μωρό για το πρώτο παιδί.

  • Μετά μπορείτε να του δείξετε το μωράκι και να του δώσετε να καταλάβει ότι είναι ένα πλάσμα ζωντανό που έχει την ανάγκη όλων και φυσικά του αδελφού του! Δεν είναι κούκλα.

  • Είναι πολύ σημαντικό να συμμετέχει στη καθημερινή φροντίδα του παιδιού. Το γεγονός αυτό θα το κάνει να έρθει πιο κοντά με το νέο μέλος.

  • Μην το πιέζετε να αγαπήσει «αυτόματα» το νέο μέλος αυτό θα γίνει σταδιακά.

  • Φροντίστε το βρέφος να έχει το δικό του ξεχωριστό δωμάτιο γιατί μπορεί να ενοχλεί το πρώτο παιδί (κλάματα τη νύχτα, φωνές). Αν χρειαστεί να μεταφερθεί στο δωμάτιο των γονέων εξηγήστε στο παιδί την αναγκαιότητα αυτής της ενέργειας και ότι θα διαρκέσει περιορισμένο χρονικό διάστημα.

  • Βοηθήστε το παιδί να καταλάβει ότι το μωρό το αγαπά. Πολλά βρέφη γελάνε και δείχνουν τη χαρά τους όταν βλέπουν το αδερφάκι τους.

  • Μην ξεκινήσετε διαδικασίες, όπως απεξάρτηση απ’ τη πιπίλα ή εκπαίδευση στο γιογιό ή ακόμη ξεκίνημα του παιδιού στον παιδικό σταθμό, αυτή την ευαίσθητη περίοδο προσαρμογής του παιδιού στις νέες συνθήκες.

  • Φροντίστε να επαναλαμβάνετε συνεχώς πόσο πολύ το αγαπάτε και το νοιάζεστε και περνάτε όσο το δυνατόν περισσότερο χρόνο μαζί του.

Σημαντικό επίσης για σας, τους γονείς, είναι να γνωρίζετε τη δημιουργία του «αστερία» των σχέσεων με την πρόσθεση ενός νέου μέλους στην οικογένεια, όπως αναφέρεται διεξοδικά στην Ψυχολογία. Στην αρχή οι σχέσεις μεταξύ του ζευγαριού είναι δύο: Άντρας προς Γυναίκα: (1 σχέση) και Γυναίκα προς Άντρα (2η σχέση). Όταν γεννηθεί το πρώτο παιδί οι σχέσεις αυξάνουν με γεωμετρική πρόοδο και γίνονται έξη: Α-Γ, Γ-Α, Α-Π, Π-Α, Γ-Π, Π-Γ. Με την είσοδο στην οικογένεια ενός ακόμα μέλους οι σχέσεις πολλαπλασιάζονται ξανά με γεωμετρική πρόοδο. Το γεγονός αυτό ακριβώς απαντά και στην ερώτηση: «Αφού αναθρέφω με τον ίδιο τρόπο τα παιδιά μου, γιατί είναι τόσο διαφορετικά μεταξύ τους;».

Χασιώτου Κατερίνα

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Kring A.M., Davison G.C., Neale J.M., Johnson S.L, Ψυχοπαθολογία, (μετάφραση Θεοδώρα Καραμπά), εκδ. Gutenberg, Αθήνα 2010, σ.183.

Rohrs H., Το κίνημα της προοδευτικής εκπαίδευσης, σειρά: Παιδαγωγική και εκπαίδευση, τ.8ος, εκδ. Αφοι Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη 1984, σ.35.

Καψάλης Αχ. Γ., Παιδαγωγική Ψυχολογία, σειρά: Παιδαγωγική και εκπαίδευση, τ.6ος, εκδ. Αφοι Κυριακίδη Α.Ε., Θεσσαλονίκη 1995, σ.336ε.

Πρακτικά 1ου Πανελληνίου Παιδαγωγικού Συμποσίου με θέμα: «Η αγωγή στο σπίτι και στο σχολείο. Σύγχρονοι προβληματισμοί και αντιμετώπιση», Κομοτηνή 26-27-28 Μαρτίου 1993, οργάνωση της Εταιρίας Παιδαγωγικών Επιστημών Κομοτηνής, εκδ. Γραφίστας ΟΕ, Κομοτηνή 1993, σ.83.

Ράττνερ Γ., Ατομική Ψυχολογία – Εισαγωγή στη θεωρία της ψυχολογίας του βάθους του Άλφρεντ Άντλερ, σειρά: Εφαρμοσμένη Ψυχολογία, μετάφραση Γ. Βαμβαλής, εκδ. Μουκουμάνης, Αθήνα 21970, σ.20.